Härligt med sportlov och man kan kanske komma lite framåt med kursen!!
Nu har jag börjat med avsnittet lärplattformar och jag har tittat lite på Fronter, Sakai och Blackboard, där vi ju kunde logga in på en testkurs. Jag har läst en del distanskurser förut, så jag har även testat på WebCT och It's Learning. Just nu läser jag även en kurs i webbprogrammering och då används First Class, men det är då mest för kommunikation kombinerat med en webbsida. Jag ska titta mer på dessa, men en sak som ibland saknas är ett enkelt sätt att skriva i realtid. Det finns Blackboards, men det verkar vara lite krångligt att skriva ex vis en matematisk formel. Jag skulle vilja ha att man kan skriva direkt med musen och sedan att det blir textigenkänning. Detta skulle vara bra om man vill hjälpa någon med ett matematiskt problem. I kommunen där jag jobbar hade vi en skolportal, men den lades ner för ett år sedan. Den var tungarbetad och det krävdes mycket klickande för att man skulle kunna få tag i det man ville ha. Vi borde ha något annat och kommunen borde satsa på något som redan finns och fungerar. Just nu har vi inget e-learning system och det enda vi har är ett forum, som en lärare har lagt upp på skolans server. Det är bättre än ingenting, men det saknas funktioner och man har ingen kontroll.
Jag skulle vilja ha ett system där man enkelt kan följa en elev och där lärare kan lägga in omdömen inför utvecklingssamtal. Man ska kunna hjälpa elever i realtid och man ska kunna diskutera. Man ska kunna lägga in sin kurs och det man har gått igenom, så att de som är borta kan ta igen. Jag ser det i mitt fall som ett komplement till undervisning i klassrummet, men när jag själv läser högskolekurser, tycker jag det är alldeles utmärkt för distansundervisning. Jag tror nog att man har lärplattformar om 5-10 år också, men att man har nya funktioner. Jag tycker inte att man ska ta bort diskussioner, det är ett av de viktigaste inslagen. Däremot ska man kunna länka till andra sociala medier och kanske integrera på något lämpligt sätt. Det kanske man kan redan nu, men jag behöver studera lite mer och göra övningsuppgifterna. Det är ett ganska omfattande område.
Det verkar intressant att man själv kan ladda ner Moodle. Det skulle jag vilja prova om jag hinner.
Hej Cecilia! Nu följer jag din blogg också :) Visst vore det lättare om det fanns en vedertagen standard för lärplattformar? Jag har träffat på både Fronter och PING-PONG i tidigare distansstudier och när man väl har lärt sig den ena så är det dags att byta! Hörde att Göteborgs Universitet nu har bytt från Fronter till PING-PONG. Fronter har vi här i Gymnasium Skövde där jag vikarierar för till 31 augusti 2010 och den fungerar mycket bra som lärplattform (men sämre som intranät vilket vi också har den till). Jag tycker också att diskussionerna är det som för Web 2.0 till nya höjder och jag är såå glad att jag föddes just i tid för att få delta i informationssamhällets framfödande. Hoppas du vill läsa min blogg som du hittar på http://annathoren.blogspot.com
SvaraRaderaHa ett skönt sportlov!
/Anna
Hej!
SvaraRaderaFör mig var IKT helt nytt vid kursstarten i början av februari och det är därför intressant att följa er som gått före. Kan nämna att jag parallellt med denna kurs går en IKT-kurs för högskolelärare i Umeå och där har man lämnat PING-PONG och gått över till Cambro. Vad jag förstått är diskussionerna ganska livliga på många institutioner i Umeå om rektorsstyrningen till Cambro-plattformen. Många vill ha kvar det invanda PING-PONG systemet. Andra vill ha andra system och förordar full valfrihet för lärare/institutioner att välja. Det ska bli intressant att se hur framtiden för lärarplattformer kommer att bli inom högskolevärlden, mot enande? eller särskiljande?
För info: Cambro klarar inte heller av att skriva matematiska formler, ligger på åtgärdslistan.
/Maj-Gun J