Mitt foto
Har jobbat i Södertälje i 10 år som gymnasielärare i matematik och fysik och börjar i augusti 2012 på IT-gymnasiet Södertörn. Måste försöka avsluta denna kurs nu 2012.

fredag 2 april 2010

Interaktiva tavlor

Den tavla jag har erfarenhet är Smartboard och på skolan där jag arbetar har vi två st. Det som begränsar är att just nu har jag inte en enda lektion i de klassrummen där Smartboard finns och det är ju en nackdel. Jag har använt det förut dock på vissa matematiklektioner och även på gymnasiet, tycker eleverna att det blir roligare. Speciellt om vi får möjlighet att köpa det nya matteverktyget, kan det nog bli ännu bättre om man då kan rita grafer ex vis och visa hur de ändras om koefficienter i formeln ändras. Fördelen är ju också att man kan spara det man har gjort och att elever kan ta del av materialet.

Mitt nästa projekt är att använda den i MaB, eftersom jag har en I-valskurs där och just då har jag tillgång till tavlan. Jag har bett den datoransvarige att installera Notebook på de bärbara datorerna som vi kan boka och jag vill prova att göra något interaktivt med andragradsfunktioner, för att få eleverna att se samband mellan ekvationen och kurvan. Jag tycker att Smartboard fungerar bra nu, men vi har haft lite inkörningsproblem. Tiden är ju också alltid ett problem att man måste lära sig själv hur man använder den. Det som krävs nu är ju att få med eleverna mer, annars kan det lätt bli bara en vanlig genomgång, fast man skriver där istället för på tavlan. En brist som jag ser nu är att det är svårt att skriva matematiska formler med text och att man inte kan ha textigenkänning på dessa. Textigenkänningen är ganska svår att använda, eftersom man måste skriva väldigt korrekt. Jag tycker det är lätt dock att rita figurer, ex vis har jag ritat upp enhetscirklar och kunnat visa trigonometriska samband i MaD. Det finns även bra applikationer på räta linjen, sannolikhet med tärningar och andragradskurvor man kan använda sig av. Man skulle ju kunna göra en laboration med datorn om man har programmet i matten med dessa applikationer. Jag ser ingen nackdel med dessa tavlor, utan jag tror att de bidrar till att göra undervisningen roligare och eleverna mer aktiva. Jag har ingen erfarenhet av de andra typer av tavlor som visas i kursmaterialet. Vad man väljer är kanske en smaksak, men om man hade tablet-PC, så vore det bra. Jag har sett ett föredrag en gång på matematikbiennalen, där en lärare spelade in vad hon gjorde på lektionen just med en sådan. Men dithän lär det nog dröja innan vi kommer i Södertälje kommun.

5 kommentarer:

  1. Hej Cecilia!
    Vi har precis köpt SmartMath och fått det installerat, jag såg det på Matematikbienalen och det verkar väldigt smidigt. Matematiska formler får korrekt utseende och man kan rita grafer direkt utan att byta till andra programvaror. Men jag har inte hunnit testa det än. Precis som för dig, så är det bara på vissa lektioner jag har tillgång till Smartboard. Tyvärr, för det ger ju en hel del dubbelarbete att ibland bara ha vanlig tavla och overhead.

    Ett tillbehör jag önskar är dokumentkamera, för att t ex kunna visa elevlösningar. Ett bärbart tangentbord som eleverna kan bytas till att använda, kanske också vore bra.

    I vuxenutbildningen tror jag det är svårt att få med eleverna i arbetet vid tavlan, men jag tycker det är stora fördelar med smartboard jämfört med en vanlig tavelgenomgång. Det finns mycket att utnyttja i Lesson Activity Toolkit för att göra intressantare genomgångar Att sen anteckningarna kan sparas och läggas ut till eleverna är en stor fördel.

    Har ni notebook installerat på elevdatorerna? Vi har inte det, men det kanske vore ett bra sätt att få elever att förbereda sina redovisningar och utnyttja smartboard för presentationer.

    / Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag har under en tid tittat på lite olika lösningar för sk smartboards. Mina erfarenheter säger just nu att det är som du nämner lite svårt att skriva ex matematiska formler etc. Lösningen på det är ju då att förbereda detta, för att ta upp under lektionen. Det som man då går miste om lite är det som händer för stunden och interaktiviteten.
    Vad tror du är det viktiga/bästa med smartboarden ur lärar-/elevperspektiv? Interaktivit eller möjlighet att förbereda och spara material till/från tavlan?

    SvaraRadera
  3. Oj, kommentaren försvann. Men jag tycker både det är viktigt med interaktiviteten och att man kan spara det man har gjort. Vi har Notebook på elevdatorer, men jag har inte kommit så långt att eleverna har använt det än. Jag märker att det finns mycket att lära sig och det är väl tiden som fattas. Det bästa vore ju att även elever kan bidra med lösningar och material. Men det är så stora problem med matten på vår skola, så jag drömmer om att hitta på något nytt som underlättar inlärandet och ökar intresset.

    SvaraRadera
  4. Angående Notebook på elevdatorer, så har inte vi det. Men vet du att Notebook-filer kan fungera via webben. Man kan inte använda alla notebook-finesser men man kan skriva, radera ... Tydligen kan man också skapa ny filer så, men det har jag inte testat.

    Jag ska skriva om det i min egen blogg för jag hittar inget sätt att bifoga filer här i en kommentar. Vet du om man kan det?

    SvaraRadera
  5. Nej, jag har inte provat att göra det. Jag såg att du hade skrivit det i din blogg. Jag ska kolla på hur man öppnar Notebook-filer utan Notebook.

    SvaraRadera